Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Aanvullende overeenkomst: Een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand. Deze producten, digitale inhoud en/of diensten worden geleverd door de ondernemer of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer.
- Bedenktijd: De termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
- Consument: De natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.
- Dag: Kalenderdag.
- Digitale inhoud: Gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden, zoals elektronische handleidingen of andere digitale bestanden die EcoBrandhout.nl beschikbaar stelt.
- Duurovereenkomst: Een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van haardhout, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode.
- Duurzame gegevensdrager: Elk hulpmiddel - waaronder ook begrepen e-mail - dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
- Herroepingsrecht: De mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
- Ondernemer: EcoBrandhout.nl, de natuurlijke of rechtspersoon die haardhout, (toegang tot) digitale inhoud en/of aanverwante diensten op afstand aan consumenten aanbiedt.
- Overeenkomst op afstand: Een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
- Modelformulier voor herroeping: Het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping. Dit formulier hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument bij zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft.
- Techniek voor communicatie op afstand: Elk middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen, zoals de webshop van EcoBrandhout.nl of e-mail.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: BPA.frl
Handelend onder de naam: EcoBrandhout.nl
Vestigingsadres:
Reidroas 4b, 9254 JR Hurdegaryp
Telefoonnummer:
06 28 18 63 08
Bereikbaarheid:
Maandag t/m vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur.
E-mailadres:
info@ecobrandhout.nl
KvK-nummer:
85644889
btw-identificatienummer:
NL00412497B47
Artikel 3 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van EcoBrandhout.nl en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen EcoBrandhout.nl en de consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal EcoBrandhout.nl, voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan, in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument eenvoudig kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal EcoBrandhout.nl vóór het sluiten van de overeenkomst aangeven waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor zover naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing. In geval van tegenstrijdigheid tussen deze voorwaarden en specifieke product- of dienstenvoorwaarden, kan de consument zich steeds beroepen op de voor hem meest gunstige bepaling.
Artikel 4 – Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder specifieke voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, zoals haardhout en aanverwante diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Indien EcoBrandhout.nl gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden EcoBrandhout.nl niet.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit omvat in ieder geval:
- De prijs, inclusief belastingen;
- Eventuele leveringskosten;
- De wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
- Of het herroepingsrecht van toepassing is;
- De wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst;
- De termijn voor acceptatie van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen EcoBrandhout.nl de prijs garandeert;
- Indien van toepassing, of het product of de dienst na levering aan specifieke voorwaarden voldoet (zoals opslag of droogtegraad van het hout).
Artikel 5 – De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in Artikel 4, tot stand op het moment dat de consument het aanbod van EcoBrandhout.nl aanvaardt en voldoet aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt EcoBrandhout.nl onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door EcoBrandhout.nl is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft EcoBrandhout.nl passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal EcoBrandhout.nl passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen om een veilige transactie te waarborgen.
- EcoBrandhout.nl kan zich, binnen de wettelijke kaders, op de hoogte stellen van de betalingscapaciteit van de consument, alsmede van alle feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien EcoBrandhout.nl op basis van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is het gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- EcoBrandhout.nl zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie meesturen, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager:
- Het bezoekadres van de vestiging van EcoBrandhout.nl waar de consument met klachten terecht kan;
- De voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- Informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
- De prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
- De vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
- Indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
- In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij levering van producten
- De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 30 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet verplichten om zijn reden(en) op te geven.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde (niet zijnde de vervoerder), het product heeft ontvangen, of:
- Als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. EcoBrandhout.nl mag, mits hij de consument voorafgaand aan het bestelproces hierover duidelijk informeert, een bestelling van meerdere producten met verschillende levertijden weigeren.
- Als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen.
- Bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager zijn geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht
- Indien EcoBrandhout.nl de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
- Indien EcoBrandhout.nl de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 30 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
- De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als EcoBrandhout.nl hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktijd door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan EcoBrandhout.nl.
- Zo snel mogelijk, maar binnen 30 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) EcoBrandhout.nl. Dit hoeft niet als EcoBrandhout.nl heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door EcoBrandhout.nl verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als EcoBrandhout.nl niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen, of als EcoBrandhout.nl aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
- Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument EcoBrandhout.nl een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door EcoBrandhout.nl is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
- De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
- EcoBrandhout.nl de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
- De consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
- De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
- Hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
- Hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
- EcoBrandhout.nl heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
- Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
- De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, exclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
- De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
- Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
- Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
- Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling.
- Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
- De uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument;
- De consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.
- Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
- Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
- Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
- De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
- De uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
- De consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 – De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
- Deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- De consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw. Indien anders staat dit duidelijk vermeld.
Artikel 12 – Nakoming en extra garantie
- De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
- Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
- Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
13 - Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten, evenals bij het beoordelen van aanvragen voor het verlenen van diensten.
- Het afleveradres is het adres dat de consument aan de ondernemer heeft doorgegeven.
- De ondernemer zal geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed, maar uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de levering vertraging oploopt, of wanneer een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, wordt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen na het plaatsen van de bestelling op de hoogte gesteld. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en heeft recht op eventuele schadevergoeding.
- Na ontbinding zoals beschreven in het vorige lid, zal de ondernemer het door de consument betaalde bedrag onmiddellijk terugbetalen.
- Het risico van beschadiging of vermissing van producten ligt bij de ondernemer tot het moment van levering aan de consument of aan een door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekende vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
- Wanneer de totale bestelling meer dan 100 kg weegt of geleverd dient te worden met een elektrische pompwagen, gelden de volgende voorwaarden:
- Levering over grind, onverharde wegen of hellingen is niet mogelijk. Als de consument toch verwacht dat de levering op deze manier plaatsvindt en de zending hierdoor geweigerd wordt, worden de kosten voor zowel de levering als retour doorberekend aan de klant:
- Kwartpallet (60 x 40 cm): €70 inclusief btw;
- Minipallet (60 x 80 cm): €80 inclusief btw;
- Europallet (120 x 80 cm): €110 inclusief btw;
- Blokpallet (120 x 100 cm): €130 inclusief btw.
- Het restant wordt binnen 5 werkdagen teruggestort, mits het artikel in de oorspronkelijke, onbeschadigde staat verkeert.
- Indien de consument de wens heeft om het product door de poort of in de schuur/garage afgeleverd te krijgen, geldt het volgende:
- De chauffeur bepaalt of dit verantwoord is en kiest de beste plek voor levering. Als de consument verwacht dat de levering toch door de poort of in de schuur/garage plaatsvindt, dan ligt het risico voor schade bij de consument.
- Indien de chauffeur het onverantwoord vindt om de levering op deze wijze uit te voeren en de consument de zending weigert, worden de kosten voor zowel de levering als de retourzending doorberekend aan de klant (zelfde kosten als hierboven genoemd).
- Het restant wordt binnen 5 werkdagen teruggestort, mits het artikel in de oorspronkelijke, onbeschadigde staat verkeert.
- De verantwoordelijkheid voor schade ligt bij de consument in geval van de hierboven beschreven situaties.
- Leveringen die in het verleden zijn uitgevoerd, bieden geen garantie voor toekomstige leveringen.
14 - Duurtransacties
Opzegging
- De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan (bijvoorbeeld voor het geregeld leveren van producten of diensten, zoals elektriciteit) op elk moment opzeggen, met inachtneming van de afgesproken opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.
- De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan (bijvoorbeeld voor het geregeld leveren van producten of diensten, zoals elektriciteit) opzeggen tegen het einde van de afgesproken termijn, met inachtneming van de afgesproken opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.
- De consument kan de genoemde overeenkomsten altijd opzeggen zonder beperkt te zijn tot een bepaald tijdstip of een bepaalde periode, mits de opzegging op dezelfde wijze plaatsvindt als de overeenkomst werd aangegaan, en met dezelfde opzegtermijn die de ondernemer voor zichzelf heeft afgesproken.
Verlenging
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan voor het geregeld leveren van producten (zoals elektriciteit) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een nieuwe bepaalde duur, tenzij anders overeengekomen.
- In afwijking van het vorige lid kan een overeenkomst voor het leveren van dagbladen, nieuws- en weekbladen, en tijdschriften, stilzwijgend worden verlengd voor een maximale duur van drie maanden. De consument kan deze verlenging opzeggen vóór het einde van de verlengde termijn, met een opzegtermijn van maximaal één maand.
- Een overeenkomst voor het geregeld leveren van producten of diensten mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde tijd worden verlengd, als de consument te allen tijde kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. Als het gaat om minder dan maandelijks afleveren van dagbladen, nieuws- en weekbladen, en tijdschriften, kan de opzegtermijn maximaal drie maanden zijn.
Duur
- Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, kan de consument na het eerste jaar de overeenkomst te allen tijde beëindigen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich verzetten tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur.
15 - Betaling
- Tenzij anders afgesproken, dient de consument de verschuldigde bedragen binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn (of bij het ontbreken van een bedenktermijn, binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst) te voldoen. Voor een overeenkomst tot het verlenen van een dienst vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument niet verplicht worden om meer dan 50% vooruit te betalen. Als vooruitbetaling is vereist, kan de consument geen rechten doen gelden op de uitvoering van de bestelling of dienst(en) voordat de vooruitbetaling is ontvangen.
- De consument heeft de verplichting om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onmiddellijk aan de ondernemer te melden.
- Indien de consument niet op tijd betaalt, is hij, nadat de ondernemer hem heeft gewezen op de te late betaling en een termijn van 14 dagen heeft geboden om alsnog te betalen, over het nog verschuldigde bedrag wettelijke rente verschuldigd. De ondernemer mag daarnaast buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen. Deze kosten bedragen maximaal:
- 15% over de openstaande bedragen tot € 2.500,
- 10% over het volgende deel van € 2.500,
- 5% over het volgende deel van € 5.000, met een minimum van € 40.
De ondernemer kan afwijken van deze bedragen en percentages in het voordeel van de consument.
16 - Klachtenregeling
- De ondernemer heeft een klachtenprocedure die goed bekend is bij de consument en behandelt klachten volgens deze procedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen redelijke tijd na constatering van de gebreken volledig en duidelijk worden ingediend bij de ondernemer.
- Klachten worden binnen 14 dagen na ontvangst beantwoord. Als een klacht meer tijd nodig heeft, wordt de consument binnen 14 dagen op de hoogte gesteld van de verwachte termijn voor een uitgebreider antwoord.
- De consument dient de ondernemer ten minste 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze periode kan een geschil ontstaan dat onder de geschillenregeling valt.
17 - Geschillen
Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument die onder deze algemene voorwaarden vallen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
18 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende of afwijkende bepalingen van deze algemene voorwaarden mogen niet ten nadele van de consument zijn en moeten schriftelijk worden vastgelegd, of op een andere manier die de consument in staat stelt deze op een toegankelijke wijze op te slaan op een duurzame gegevensdrager.